Montering av en vindturbin
Upphandling
Statkraft Sverige har detaljerade riktlinjer som ska säkerställa att det finns en tydlig struktur och att alla leverantörer ska behandlas lika.
Hur blir man leverantör till Statkraft Sverige?
Statkraft Sverige ställer krav på att leverantörer ska uppfylla flera kriterar, så som samhällsansvar, miljö och kvalité.
- Statkraft Sverige använder databasen Utilities Nordics & Central Europe (UNCE). UNCE är ett EU-godkänt kvalifikationssystem och leverantörsregister för hela Norden och Centraleuropeiska energibranschen. För detaljerad information.
- Läs mer om Statkrafts Uppförandekod för leverantörer.
Vad upphandlar vi?
Statkraft Sverige upphandlar tjänster på fler områden. Se nedan för en sammanställning av de områden där Statkraft Sverige upphandlar leverantörer:
- Produktion/leverans/installation av elektronisk utrustning
- Produktion/leverans/installation av mekanisk utrustning
- Byggentreprenader
- Konsulttjänster
- Ramavtal
Kontraktsbestämmelser
Statkraft Sverige använder standardvillkor vid upphandlingar av leverantörer.
Kontraktsbestämmelser | Tillämpningsområden |
Allmänna inköpsvillkor | Köp av standardprodukter |
Allmänna bestämmelser för köp av tjänster | Köp av tjänster |
Conditions of Contract | Köp av elektromekanisk utrustning |
ABK 09 | Köp av tekniska konsulttjänster |
AB 04, ABT 06 | Köpa av bygg och anläggningsarbete |
Fakturor till Statkraft Sverige AB
Vi ser helst att fakturor skickas som e-faktura. Behöver ni hjälp med detta, kontakta Bjoern.zetterbergbengtsson@statkraft.com.
Statkraft Sverige AB är ett byggföretag enligt Skatteverkets definition. Omvänd skattskyldighet för moms på byggtjänster gäller.